Thoughts on Wattys? Ideas?

discussion

One of the issues I have with the Wattys, is the focus on grammar.
Don’t get me wrong. Winners absolutely need to have a certain quality in grammar. But they should take into consideration that not all of us (the majority of the world) have English as a first language, and therefore haven’t got the same grip on English grammar as natives do. But we still like to write in English because it gives us a chance of a wider audience.

I grew up with a different set of grammar rules than the English language. And despite the fact that I’ve been serious about writing in English for almost ten years (and really tried heard to learn), I still don’t have a solid understanding of the English rules.
Run-on sentence… Comma splice… I’m completely lost when it comes to things like that.
I did at one point have a good idea about FANBOYS, but honestly, I’ve forgotten the rules again…

A machine can’t take that human accept into an account. Not to mention that I have no idea how a machine is supposed to judge whether a story is good or not in the first place.

I work really hard on my story and go over my chapters an insane amount of times before I post them. But that will never get recognize if something as inane as using a wrong set of grammar rules is going to be my downfall.

When I grew up, I learned to put O’s under nouns, and X’s under verbs. If you had two sets (OX) in one sentence, you had to place a comma in between them. Done. Easy peasy. In English it’s a whole lot more complicated…! (Cue Avril Lavigne)

Just in case you wanted to know, that O’s and X’s thing you do isn’t too far off actually. If you have two sentence fragments like that, and you just put a comma between them, that’s a comma splice. Commas used to separate two complete thoughts require a conjunction after them (and, but, or, etc.)

Just fyi, everybody splices. I do too. If it sounds better without the conjunction, I most definitely will splice. I’ll run-on if it affects the mood and pacing of the excerpt, too. I hope that wouldn’t be enough to trigger a machine lol. But I don’t think so…

Totally understand. My best friend speaks English as a second language but her book is amazing. She works hard to make sure the grammar is proper.

Yo, non-native English speaker here too. And Wattys Shortlister. My books are far from perfect when it comes to especially commas. I’ve used Grammarly to help me put commas down. Besides that, I don’t have a good grasp on it.

When they say grammar, I think they want it to be understandable. So not ridden lyke dis. And it definitely doesn’t have to be perfect. So really, just based on your comment here on the forum, I’d say you’re alright :slight_smile:

Okay. I just thought it had to be near perfect because they put so much emphasis on grammar in the “what we look for” section.

Sejt at du kom på short listen! :grinning: Det må have været neglebidende at vente på det endelige resultat.

Oh no. I think they’re very realistic about the fact that there’s both non-natives and very young competitors. So they can’t expect it to be perfect - but just as good as it can get.

Seriøst, jeg har aldrig sovet så lidt og været så stresset i hele mit liv! :joy: Jeg kan helt klart ikke anbefale det - men hold kæft, det var stadig super sjovt. Vi havde en “support” gruppe og hjalp hinanden igennem det.

Hahah! Det kan jeg virkelig godt forestille mig. :laughing: Godt I fandt støtte i hinanden.
Men, åh, hvor må det også bare have været en flad fornemmelse, når dine bog så ikke gik hele vejen. :neutral_face:

Jeg tror ikk, jeg ville være kommet igennem det hele uden dem.

Lidt? I de første timer efter var jeg ret nede - men hver gang jeg ikke har success med noget, bliver jeg super stædig og arbejder endnu hårdere. Så det motiverede mig egentlig bare endnu mere. Desuden havde jeg overhovedet ikke regnet med at komme på nogen af listerne, så det føltes lidt som en sejr i sig selv :smile:

Det er en god indstilling at have.
Vil du prøve med samme bog igen næste år?

Ja, det tror jeg. Skal lige finde ud af hvad reglerne er siden de skifter lidt for hvert år. Men jeg har fået skide god kritik på den, så jeg ved hvad der skal redigeres. Forhåbentligt er det nok til at overbevise dommerne næste år :smile:

Hvad med dig? Deltog du i år? Og har du en bog i tanker til næste år?

Så krydser jeg fingre for, at du kan vaje med det dansk/færøske flag næste år. :grin: :denmark::faroe_islands:

Ja, jeg prøvede med min bog (har kun 1 jeg skriver på). Men jeg var ikke klar over at de gik bøgerne igennem med det samme man satte hashtaget på. Så de ting jeg vidste jeg ville/skulle have rettet, fik jeg ikke gjort før de (åbenbart) vurderede den. Oh well.

Ved ikke om jeg vil forsøge igen. Er ikke sikker på jeg rammer det de søger fordi det tager lidt tid/kapitler før mit plot rigtigt kommer i gang, da jeg først skal have scenen sat. Og jeg skriver, så vidt muligt, kortere kaptiler. Det er først i kapitel 8-9-10 det første twist opstår.

Tak :smile: :crossed_fingers:

Det lyder meget som mine bøger, for at være ærlig. Især en har en ret lang “slow burn” hvor alting er ret forvirrende. Det var den der blev Shortlisted.

Jeg synes, du skal prøve. Du mister jo ikke noget ved at smide et hashtag på din bog!

Went from 0 to Danish real quick! Sadly, I don’t know any lick of Danish, but I have learned some Dutch before.

Hahahah, sorry. :joy:

But props for identifying it as Danish!

Okay. Det er interessant. For hvem ved hvor langt de læser for at vurdere bøgerne…
Og nej, det er rigtig nok. :blush:

Jeg tror de screener din bog til Longlist. Altså bruger den der data analyse tingest. Og så til Shortlist har de nok læst bogen? Men jeg gætter bare :smile:

Sorry. :flushed:
We know it’s kind of bad etiquette, but @AWFrasier and I have actually talked about how stupid it feels to write together in English when we both speak Danish.

We were just talking about how she made it to the short list in the Wattys. So not really anything related to the threads topic too much.

I’m reading a book series here on WP and it’s written by a non-native English writer. She has some trouble, but she’s working so hard to improve.

As Fray has mentioned, they’re not looking for perfect grammar. Even us natives speakers make mistakes too. They want something that’s presentable. You’re not confused by the time the narrative is set, words are spelled properly (unless the story is told though sms and social media posts but even then those have to be somewhat legible), and use of punctuation. Just some basic grammar which is applicable in all languages. They’re not looking for the nitty gritty in which someone analyzes sentences and draws trees.

Question for anyone willing to answer or who knows the answer.

Are the Next stories from watty winners? If so, does that mean fanfiction stories can no longer be eligible for wattys?